Maak kennis MET Yvonne Willems, APV in opleiding

“Hi, mijn naam is Yvonne Willems en ik ben sinds 2014 werkzaam bij MET ggz. Ik ben hier begonnen als ervaringsdeskundige. In 2021 ben ik gestart met de deeltijdopleiding HBO Verpleegkunde. Op dit moment ben ik bezig met afstuderen, dit doe ik binnen het IHT-team (Intensive Home Treatment) van MET ggz. Ik zie de opleiding tot HBO Verpleegkundige als een mooie aanvulling en ontwikkeling voor mijn eigen toekomst. Echt fijn dat er zoveel ruimte is voor opleidingsmogelijkheden binnen MET ggz. 

In het IHT-team (Intensive Home Treatment) bieden we kortdurend, intensieve thuisbehandeling voor patiënten in crisissituaties. Wil je weten hoe mijn werkdag eruit ziet?"

08.30 uur – Start werkdag

“Om 8.30 begint mijn dag op het kantoor van IHT, hier lees ik mijn mail en bekijk ik mijn agenda voor vandaag.”

09.00 uur – Multidisciplinair overleg (MDO)

“We bespreken dagelijks de cliënten die crisisgevoelig zijn in een kort MDO. We bekijken de actuele stand van zaken en welke afspraken cliënten hebben. We passen waar nodig het beleid aan indien het beeld van een cliënt verslechtert of als iemand juist goed hersteld.”

09.30 uur – Cliënt team ouderen

“Na het MDO stap ik in de IHT-auto om op huisbezoek te gaan. Dit keer ga ik naar een cliënt van team ouderen waarin we als IHT-team ondersteuning bieden bij de aldaar lopende behandeling. Het opvolgen van medicatie-inzet, de stemming van de client monitoren en activering met aandacht voor een dagplanning is hierbij van belang. Samen met de cliënt neem ik de weekplanning door, bekijk of er vragen zijn met betrekking tot de medicatie en we bespreken actuele zaken.”

10.30 uur – Intake nieuwe cliënt

“Om 10.30 uur keer ik terug naar het kantoor in Roermond. Hier bespreek ik met een collega een aanmelding voor IHT waar we vandaag nog samen naar toe gaan voor een intake gesprek. Een kwartiertje later vertrekken we vanuit kantoor want we hebben tussen 11.00 en 11.15 uur afgesproken met de nieuwe cliënt. De cliënt is aangemeld door haar huisarts die zich zorgen maakt over haar huidige toestand. Eenmaal bij de cliënt aangekomen merken we dat ze het allemaal best spannend vindt, in dit gesprek staat daarom het maken van contact voorop. Ze vertelt uitgebreid haar verhaal en we bekijken samen wat we vanuit IHT voor haar kunnen betekenen.

Het gesprek duurt ruim een uur, waardoor mijn collega en ik meteen doorrijden naar het volgende huisbezoek. Gezien de afstanden tussen beide huisbezoeken eten we onze boterham in de auto.”

13.15 uur – Betrekken netwerk

“Tijdens ons volgende huisbezoek bespreken we samen met de cliënt en diens moeder de huidige situatie. De cliënt is sinds anderhalve week binnen IHT in zorg. We proberen het netwerk van de patiënt altijd te betrekken in de behandeling. In dit opvolgcontact hebben we aandacht voor medicatie-evaluatie en het toestandsbeeld van de cliënt. Zowel de cliënt als ook de moeder zijn tevreden over hoe het momenteel gaat. Er is zichtbare verbetering ten opzichte van een week eerder.”

14.45 uur – Even terug op kantoor

“Terug op kantoor, maar eigenlijk is het meteen ook weer tijd om te vertrekken naar het laatste huisbezoek van vandaag. Ik krijg nog een telefoontje. Het is mijn volgende cliënt. Ze twijfelt om de afspraak te annuleren in verband met toenemende klachten. De cliënt is al enkele weken binnen ons team in zorg. Ze is bekend met forse angst- en paniekklachten. In onderling overleg besluiten we om het huisbezoek door te laten gaan.

De behandeling is vooral gericht op activering, het geven van psycho-educatie en exposure. Vandaag ben ik met de cliënt even de deur uit gegaan, iets wat ze zelf moeilijk vindt.”

16.15 uur -  Nog een ommetje

“Ik maak een klein omweggetje om – op verzoek van een collega, nog snel een ECG-formulier af te geven bij een cliënt die ook binnen ons team in behandeling is.”

16.45 uur - Rapporteren

Nu rijd ik naar huis, hier zet ik de laptop aan om te rapporteren. Van ieder huisbezoek schrijf ik een rapportage. Ook maak ik van het laatste huisbezoek nog wat aanvullende aantekeningen voor mijzelf in verband met mijn casestudy voor het afstuderen.

17.15 uur – Nog een laatste belletje

“Ik bel nog snel een cliënt om een terugkoppeling te doen naar aanleiding van een overleg met de psychiater en het plannen van een vervolgafspraak.”

17.30 uur - Einde werkdag

 

 

 

Instagram_stories.jpg