Thuiszorg Ondersteuning Psychogeriatrie
Gedragsproblematiek bij ouderen als gevolg van dementie of een andere neurocognitieve aandoening. Het komt vaak voor. Denk maar aan mensen met dementie die verbaal agressief, apathisch of claimend worden. Dat is niet alleen vervelend voor henzelf, maar ook voor hun omgeving. Zeker als ze echt hulp nodig hebben, maar deze steevast afwijzen. Voor hen heeft
TOP-zorg valt onder de specialistische ggz en biedt observatie voor diagnostiek, begeleiding en dagactivering aan huis bij mensen met (een vermoeden van) dementie die professionele hulp afhouden. De inzet is kortdurend, maximaal drie maanden, en is vooral gericht op het accepteren van reguliere zorg en het opzetten van een adequaat zorgnetwerk.
Vertrouwen winnen
Rehabilitatiewerker
Papierwinkel
Deze bijzondere aanpak past niet helemaal bij de manier waarop de zorg tegenwoordig geregeld is. Rudy: “Normaal gesproken krijg je, voordat je ergens in zorg gaat, een keukentafelgesprek. Bij deze doelgroep gaat dat helaas niet. Daarom hebben we met de gemeente Roermond afgesproken dat we meteen mogen starten met de zorg en de papierwinkel rondom de Wmo-indicatie later regelen. Dat geeft ons de ruimte om onbevangen in gesprek te gaan. Dat is ook nodig. Zeker bij ouderen gaat het erom dat je ze niet iets oplegt, maar ze helpt om hun leven makkelijker en aangenamer te maken. Zo kunnen ze langer thuis blijven wonen en lukt het om een opname in bijvoorbeeld een verpleegkliniek zo lang mogelijk uit te stellen.”
Intensieve samenwerking
Natuurlijk staat de rehabilitatiewerker niet alleen in deze taak. De mantelzorger neemt een belangrijke positie in het TOP-traject in en wordt nauw betrokken bij alle keuzes die er gemaakt worden. Ook de Specialist Ouderengeneeskunde (SO), (gz-)psychologen en verpleegkundigen van Team Ouderen zijn op de achtergrond bij het traject betrokken. “Daarnaast werken we intensief samen met veel externe partijen, zoals huisartsen, maatschappelijk werk, thuiszorg, dagbehandeling, gemeente, politie en woningcorporaties. Denk bijvoorbeeld aan een cliënt die door dementie wordt uitgebuit of huurachterstand heeft opgelopen. Wij helpen dan met het uitzetten van lijnen naar administratieve hulp of zelfs schuldhulpverlening en indien nodig thuiszorg of dagbesteding.”
Uitbreiding
Datum: Q1 2020.