Groepstherapie voor pubers

De puberteit is voor veel jongeren een onzeker periode. Allerlei veranderingen zijn aan de orde: lichamelijk, verstandelijk, emotioneel en sociaal. Niet alleen de puber maar ook de omgeving verandert.

Als jongere maak je bijvoorbeeld de overstap naar het voortgezet onderwijs. Niet voor alle jongeren is deze periode even makkelijk. Als puber ben je op zoek naar een nieuw beeld over jezelf en stel je jezelf vaak allerlei vragen: ‘wie ben ik?’, ‘wat kan ik?’ en ‘wat wil ik?’.

Doel

Het doel van de therapie is dat je bewuster gaat worden van je mogelijkheden, sterke kanten, wensen, persoonlijke interesses, de ander en de wereld. Dit bewustwordingsproces wordt gestimuleerd door er samen in een groep over te praten en na te denken over thema’s die belangrijk zijn in de overgangsfase naar volwassenheid: je eigen identiteit, je relatie met anderen, opkomen voor jezelf, omgaan met emoties, sociale vaardigheden en je persoonlijke levensstijl. De therapie vindt plaats vanuit een cognitief gedragstherapeutisch kader.

oor wie is deze therapie bedoeld?

De groepstherapie is voor jongeren in de leeftijd van 13 tot 18 jaar.

De faseverandering waar een jongere in deze periode door heen gaat verloopt niet voor iedereen even soepel. Zo kun je bijvoorbeeld vragen hebben over wie je nu eigenlijk bent, problemen hebben in de omgang met anderen/relaties, je onzeker voelen, niet assertief genoeg zijn, een negatief zelfbeeld hebben, te dominant en/of agressief reageren of slecht tegen kritiek kunnen. Dergelijke problemen kunnen vervolgens weer invloed hebben op je belevingen en gedragingen en psychische klachten veroorzaken: je kunt je angstig, somber of onzeker voelen.

Opzet therapie

De bijeenkomsten hebben een vaste structuur. De bijeenkomsten vinden wekelijks plaats. Er zijn in totaal 12 bijeenkomsten en een terugkom bijeenkomst. De opbouw van de bijeenkomsten ziet er als volgt uit:

  • ontvangst met iets te drinken
  • persoonlijk rondje; wat heeft iedereen afgelopen week mee gemaakt
  • inleiding op het thema
  • activiteit/opdracht rondom het thema
  • plenaire nabespreking
  • evaluatie en afsluiting

Naast gesprekken zal er ook gewerkt worden met creatieve opdrachten, non-verbale oefeningen en rollenspellen om op een actieve manier met de thema’s bezig te zijn. In samenspraak met de deelnemers en de therapeuten is er ook ruimte om een deel van de invulling van de bijeenkomsten te bepalen, afhankelijk van welke thema’s er op dat moment leven in de groep.

Als je deelneemt aan deze groep moet je bereid zijn om iets over jezelf te vertellen in de groep. Dat kan zeker in het begin erg spannend zijn. De therapeuten zullen zorgen voor een veilig klimaat en je mag zelf bepalen tot hoever je wil gaan. Maar je moet ook kunnen luisteren naar de verhalen van anderen. Door het uitwisselen van ervaringen en het krijgen van informatie wordt het mogelijk om op een andere manier naar je eigen leven, met alle ups en downs, te kijken. Parallel aan de bijeenkomsten voor de jongeren zullen er ook twee bijeenkomsten voor de ouders zijn. Deze worden verzorgd door een andere hulpverlener dan de groepstherapeuten. Hierbij ontvangen ouders algemene informatie over de puberteit en handelingsadviezen.

Voorafgaand aan de start van de groep vindt een gesprek plaats met de jongere en zijn/haar ouder(s). Daarbij worden de individuele leerdoelen van de jongere besproken (wat wil je bereiken met de therapie) en wordt zorgvuldig afgewogen of de groepstherapie geschikt is.

Wilt u meer informatie?

Wilt u meer informatie? U kunt daarvoor terecht bij het secretariaat gespreksgroepen/cursussen van MET ggz, telefoonnummer 0475-387474.