Op pad met Lia Jaeqx, verpleegkundig specialist ggz, coördinator crisisdienst én lid van het FACT-team

Een dagje meelopen met een medewerker van MET ggz. Zo krijgt u een goed beeld van onze manier van werken en onze visie op de geestelijke gezondheidszorg. Deze keer op pad met verpleegkundig specialist ggz, coördinator crisisdienst én lid van het FACT-team Lia Jaeqx.

 8.30 uur – overdracht crisisdienst en FACT-team

Elke ochtend bespreken we binnen de crisisdienst wat er in de afgelopen dienst is gebeurd en hoe we dit verder oppakken. Dat doen we met alle teams (Roermond, Leudal en Echt) samen, daarom houden we een conference call. Aansluitend FACT-overleg. Dit team begeleidt en behandelt mensen met psychiatrische aandoeningen in hun thuissituatie. We bespreken welke patiënten instabiel zijn of in crisis dreigen te raken.” 

9.30 uur – belrondje

“In Weert verzorgen wij de crisisdienst buiten kantooruren, overdag doet Van Gogh dat. Elke dag bel ik met hun crisisdienstmedewerker om cliënten over te dragen. Een van hun patiënten zag het gistermiddag niet meer zitten. Hij kon worden opgenomen bij de PAAZ, maar wilde dat niet. Vannacht is het redelijk rustig gebleven. Daarna informeer ik huisartsen en ketenpartners over de patiënten die afgelopen 24 uur in crisisdienst zijn geweest. Dat waren er zes, dus ik ben wel even bezig.” 

11.00 uur – cliëntenbezoek

“Ik ga langs bij een vrouw met een autisme spectrum stoornis die soms psychotische verschijnselen ervaart. Ze krijgt ‘acceptance and commitment therapie’. Ik leer haar hoe ze het gevecht tegen haar aandoening kan loslaten en deze kan accepteren. We focussen op het zoeken naar haar talenten en waarde in het leven. Dat gaat steeds beter, al is het nog niet makkelijk om er altijd naar te handelen.” 

13.00 uur – overleg met collega

“Na de pauze belt een sociaal psychiatrisch verpleegkundige uit het crisisteam over een manische cliënt. Hij heeft al vijf dagen niet geslapen en door zijn overschot aan energie zoveel gelopen dat zijn voeten kapot zijn. We besluiten in overleg met de cliënt, zijn familie en de psychiater om medicatie toe te dienen. We willen proberen een opname te voorkomen en gaan morgen kijken hoe het gaat.” 

14.00 uur – overleg politie

“In de crisisdienst werken we nauw samen met de politie. Soms komen meldingen over verwarde personen via de politie binnen. Als er agressie dreigt, gaat een agent mee naar een crisismelding . Regelmatig hebben we overleg over de samenwerking, wat goed gaat en wat beter kan.” 

16.00 uur – gedwongen opname

“De familie van de manische cliënt belt weer, hij wordt agressiever. Ik ga ernaartoe met de psychiater en we besluiten hem gedwongen op te nemen. Daarvoor moeten we enkele zaken regelen: formulieren invullen, goedkeuring aan de burgemeester vragen voor opname, een beschikbare crisisplek zoeken en een ambulance regelen voor vervoer.” 

17.00 uur – overdracht

“Voor ik naar huis ga, hebben we nog een overdracht met de collega’s van de dagdienst. Zo kan ik goed voorbereid beginnen aan de bereikbaarheidsdienst. ’s Nachts moet ik nog twee keer op pad voor crisissituaties, dus morgenvroeg is er genoeg te bespreken bij het ochtendoverleg."

Portret van verslavingsarts Joyce Groenewold

Onze medewerkers bieden je een kijkje in hun dagelijks werk.