Dag van de werkgever: cliënt van MET ggz via IPS aan de slag bij Toverland
Op 16 oktober is het de "Dag van de Werkgever" en daarom zetten we een bijzondere werkgever in het zonnetje: Attractiepark Toverland in Sevenum. Vanuit IPS (Individuele Plaatsing en Steun) is een cliënt van MET ggz bij Attractiepark Toverland geplaatst, die na de nodige aandacht en begeleiding met enorm veel plezier aan het werk is.
IPS is een methode om mensen met een ernstige psychische aandoening die graag willen werken, te helpen bij het verkrijgen en behouden van een betaalde baan.
Attractiepark Toverland wil graag een inclusieve werkgever zijn. Gelijkwaardigheid en diversiteit staan voorop.
“Wij zetten ons elke dag in om ervoor te zorgen dat alle medewerkers volledig zichzelf kunnen zijn, dat iedereen erbij hoort en dat iedereen dat ook zo voelt.”
Doutsen Smeding, trajectbegeleider IPS bij MET ggz, zocht contact met Attractiepark Toverland om de mogelijkheden voor de cliënt te bespreken. Zij kwam in contact met Yoshka Keunen, contactpersoon vanuit de afdeling Mens en Organisatie, die uitlegde wat Toverland hierin kan bieden. Zij heeft contacten met jobcoaches, gemeentes en het UWV. Inmiddels staat Attractiepark Toverland al zodanig bekend om haar inclusieve werkgeverschap dat zij vaker benaderd worden dan dat zij zelf op zoeken moeten gaan naar medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt.
De cliënt is geplaatst bij indoor themagebied Land van Toos onder supervisie van Anja Camps.
Anja: ”Mijn rol is zorgen dat de medewerker op haar gemak is in het werk dat zij doet. Ik geef haar instructies over de attractie waarbij zij staat. Die instructies kan zij op haar manier opnemen en vertalen naar de werkvloer. Zo kan zij goed omgaan met veiligheid en de beleving van de gasten.
De begeleiding loopt zolang het nodig is. Pas als zowel wij als de medewerker zelf aangeven dat zij het werk zelfstandig uit kan voeren, zijn wij er niet altijd meer bij. Wel is er na elke werkdag een evaluatiemoment.”
Yoshka vult aan: “Daar waar de medewerker een hulpvraag heeft leggen wij de nadruk op en besteden wij er extra aandacht aan. In dit geval heeft de medewerker aangegeven graag extra tijd te krijgen om er zeker van te zijn de instructies te begrijpen en het werk goed uit te kunnen voeren. Die tijd geven wij dan ook.
Contact met Doutsen en mij is er nog wel, maar alleen om af en toe te polsen hoe het gaat. We leggen dan de nadruk op de opbouw en op hoe de cliënt het zelfstandig werken ervaart.”
Ons uitgangspunt is: “Geef het een kans en maak er een succeservaring van.”
Yoshka: “Luister goed naar wat de hulpvraag is en indien je daarin niet kunt helpen, wees dan eerlijk. Neem de tijd en geef de medewerkers de aandacht die ze nodig hebben. Hierdoor kan je een goed ontwikkeltraject creëren en krijg je hele betrokken en loyale werknemers die de investering absoluut waard zijn.”