Zorg met aandacht tijdens coronacrisis

Dit artikel verscheen in editie 2 van MET, 2020.

MET ggz is volop in beweging. Onze medewerkers zetten zich in om de beste zorg voor cliënten te leveren. Deze keer in MET trots: aandacht voor onze cliënten tijdens de coronacrisis.

Lieve boodschap voor Mieke

Piet (72 jaar) woont in een kleinschalige woonvorm van MET ggz in Venray. Zijn vrouw Mieke woont vanwege Alzheimer in een verzorgingshuis. Normaal gesproken ging Piet twee keer per dag bij haar op bezoek. Vanwege de coronacrisis kon dat opeens niet meer. Daar had hij het heel erg moeilijk mee. Activiteitenbegeleidster José van Dierendonck: “Ik zag het verdriet van Piet. Ook merkte ik dat hij graag bij Mieke langs wilde gaan, maar niet wist hoe hij dat moest aanpakken. In een film had ik ooit gezien hoe iemand zijn geliefde verrast met borden met daarop lieve teksten. Dat leek me ook een mooi idee voor Piet en Mieke. Ik stelde het voor en hij was meteen enthousiast.”

Met de zelfgemaakte borden gingen Piet en José naar het verzorgingshuis. Piet: “Ik belde Mieke eerst, zodat ze naar het raam kwam. Toen liet ik de borden zien met mijn boodschap: ‘Lieve Mieke, ik mis je. Ik vergeet je niet.’ We werden er allebei emotioneel van. Het was zo’n bijzonder moment! En het heeft me over een drempel heen geholpen. Ik ga nu elke dag op de fiets bij Mieke langs en zwaai even naar haar. Ik ben José heel dankbaar dat ze oog voor mij heeft en dit met mij wilde doen!”

Piet met een bord met de tekst: "ik vergeet jou niet"

Piet verrast zijn vrouw met zelfgemaakte borden

Uitkijken naar wandelsessies

“Een vaste structuur en persoonlijk contact zijn voor mij heel belangrijk tijdens de therapie”, vertelt cliënt Marco. “Door de coronacrisis kon ik niet meer naar mijn wekelijkse sessie bij MET ggz. Gelukkig gingen we meteen over op beeldbellen. Maar ik merkte dat ik snel was afgeleid en mijn gevoelens wegstopte. Dat zorgde voor een behoorlijke terugval.”

Psychotherapeut Remco van den Kieboom: “Therapie via beeldbellen gaat meestal goed. Maar voor sommige cliënten voelt het toch anders, afstandelijker. Dus doe ik er alles aan om het voor mijn cliënten toch comfortabel te maken. Soms lukt dat met woorden, daarnaast ben ik flexibel in mijn werktijden. Cliënten mogen me ook tussendoor bellen als er iets is. En ik bied wandelsessies, uiteraard op anderhalve meter afstand. Zo is er toch persoonlijk contact.”

Voor Marco bleek dat een uitkomst: “Het was fijn om Remco’s stem in het echt te horen. Die eerste sessie bracht zoveel gevoelens naar boven, dat ik daarna behoorlijk van de kaart was. In paniek heb ik Remco gebeld. Hij was er voor me en heeft me gerustgesteld. Inmiddels zet ik weer stapjes vooruit. Ik kijk uit naar de wekelijkse wandelsessies. De energie die Remco in mij steekt, motiveert mij om harder aan mijn proces te werken!”

marco_remco.JPG

Wandelsessies bieden uitkomst voor Marco en psychotherapeut Remco van den Kieboom

Traumabehandeling op afstand

“Door een zware operatie heb ik een trauma opgelopen”, begint cliënte Vera haar verhaal. “Daarom heb ik hulp gezocht bij MET ggz. Eén keer per week ga ik naar Ellen Koning, mijn gz-psychologe. Het doel was om te starten met EMDR, een traumabehandeling. Helaas kwam het daar niet van. Eerst kreeg ik hartklachten, daarna gooide de coronacrisis roet in het eten.” Ellen: “EMDR kan behoorlijk heftig zijn, omdat de cliënt het trauma eigenlijk herbeleeft. Daarom was ik terughoudend om dit via beeldbellen te doen. Dus bleef het even bij reguliere therapie via beeldbellen. Dat ging goed, Vera voelde zich snel op haar gemak. Nadat ik van andere psychologen hoorde over goede ervaringen met EMDR op afstand, durfde ik het toch aan.”

Vera: “Het begon heel goed. Helaas moesten we toch weer stoppen, omdat mijn internetverbinding te slecht was. Vervelend, maar ik weet dat het wel goed komt. Ellen doet er alles aan om mij te helpen. Het geeft me al veel rust om elke week met haar te praten. En als er iets is, mag ik haar altijd bellen. Dat is gelukkig nog niet nodig geweest. Hopelijk kunnen we de EMDR-behandeling snel weer oppakken zodra we thuis een nieuwe router hebben. Of bij MET ggz op locatie!”

ellen.JPG

GZ-psycholoog Ellen Koning ondersteunt Vera via beeldbellen

Zorg kan altijd beter. Daarom werken we aan projecten die dat mogelijk maken.